Vlakem v balkánských roklinách

Železniční trať Sarajevo – Ploče

Trať spojuje metropoli Bosny a Hercegoviny Sarajevo s jaderským přístavem Ploče v ústí řeky Neretvy v Chorvatsku. Jejím údolím je také v horském terénu vedena. Má celkovou délku 194,6 km; byla vybudována jako jednokolejná. Nachází se na ní celkem 27 stanic, 71 mostů o celkové délce 3,7 km, 106 tunelů o celkové délce 36,6 km (nejdelší tunel má 3,223 km).

Trať začalo budovat již Rakousko-Uhersko jako úzkorozchodnou. Celá trasa byla zprovozněna roku 1891 a trať sloužila až do roku 1931. V roce 1945 došlo na trati k obnově dopravy. Úzkorozchodná trať byla uzavřena na konci roku 1966. Od roku 1958 začalo budování nově vedené trati, která byla otevřena na konci roku 1966. Trať byla elektrifikována v květnu 1969.

Dnes trať slouží především pro nákladní dopravu. Patří ke klíčovým tratím bosenské železniční sítě, zajišťuje spojení továren ve vnitrozemí s mořským přístavem.

Trať je nejzajímavější v úseku Bradina – Konjic, kdy je možné vidět hloubku údolí, do kterého musí vlak sjet. Jedná se přibližně o 300 výškových metrů.

Na mapě najdete místa, odkud byly pořízeny záběry z trati. Naleznete je v titulkách např. „Bod 01“.

 

Poděkování Janu Šurovskému za záběry.

VYROBENO VE SPOLUPRÁCI S NOVINAMI ZNOJEMSKÝ TÝDEN
RŠ

Robert Špaček - základní informace